تعویض شیرآلات اهرمی | شیرالات بهداشتی | شیرآلات | تعویض شیرآلات بهداشتی

زیبایی ظاهری و کیفیت , اصلی ترین دلیل تعویض شیرآلات اهرمی با شیرآلات قدیمی می باشد. نسل جدید شیرآلات بهداشتی که در ساختمان ها و اماکن مسکونی و تجاری استفاده می شود، شیرآلات اهرمی می باشد که برتری های زیادی نسبت به شیرآلات واشری قدیمی دارد.

شیرآلات اهرمی در دو دسته تقسیم بندی میشوند :

1. شیرآلات ایستاده یا درون کار که مورد استفاده در سینک های ظرف شویی و روشویی است

 2.شیرآلات دیواری یا شیرآلات روکار که قابلیت کاربرد در سرویس های بهداشتی ایرانی و فرنگی را دارد 

برخلاف دیگر شیرآلات ساختمانی، در شیرآلات اهرمی به جای مغزی از کارتریج پلاستیکی یا سرامیکی استفاده می شود. این محصولات براساس کیفیت , برند و همینطور خرید به شکل تکه ای یا سرویس کامل، قیمت های متفاوتی دارند.

 تعویض شیرآلات اهرمی

تعویض این شیرآلات تفاوت چندانی با شیرآلات قدیمی ندارد.

شیرهای ایستاده یا روکار , شیرهایی مانند شیراهرمی روشویی و شیراهرمی سینک ظرفشویی می باشند که تنوع بسیار زیادی دارند و شیرهای توکار به شیرهای توالت فرنگی، توالت ایرانی، شیر اهرمی دوش و … گفته می شود.

 شیرآلات ایستاده یا روکار :

برای تعمیر و نصب شیرآلات بهداشتی اهرمی ایستاده به روش زیر عمل می کنیم :

  1. ابتدا شیر زیر سینک و یا روشویی را قطع کنید
  2. باید آب را باز کنید تا اگر آبی در لوله باقی مانده تخلیه شود
  3. باید ابتدا شیلنگ های پیسوار را از روی شیرهای پیسوار بر خلاف عقربه های ساعت باز کنید
  4. معمولا زیر شیر روشویی و یا ظرفشویی یک مهره برنجی اتصال داده شده است. در بیشتر موارد این مهره بر روی پیچی برنجی بسته شده است.
  5. با آچار بوکس و یا آچار مخصوص شیرآلات اهرمی روکار که در بسته بندی این شیرآلات وجود دارد این مهره برنجی را باز کنید. آچار فرانسه و یا آچارهای مشابه قابلیت چرخش در زیر سینک و یا روشویی بسته شده را ندارند.
  6. با بازکردن این مهره واشر فلزی و پلاستیکی زیر شیر رها می شود، آن را بردارید و به آرامی با چند تکان کوچک شیر را از جای خود خارج کنید.

نکته : بهتر می باشد اتصالات شیر مانند پیچ برنجی و شیلنگ ها را هم باز کنید.

چند نکته مهم قبل از نصب شیرآلات اهرمی جدید :

  • محل نصب شیر را تمیز کنید. این کار را با یک سمباده نرم و یک دستمال تمیز انجام دهید و سپس جای آن را خشک کنید.
    فیلتر شیر پیسوار زیر روشویی و یا سینک ظرفشویی را باز کنید و اگر رسوباتی در آن وجود دارد آن را تمیز کنید.
  •  برای این کار باید یک ظرف آب کنار خود داشته باشید تا توری فیلتر را با چند حرکت در آن تمیز کنید. سپس این ظرف را جلوی شیر پیسوار بگیرید و کمی جریان آب را باز کنید تا رسوبات باقی مانده در شیر تخلیه شود.
  • اگر بر روی شیر پیسوار اثری از نوار تفلون وجود دارد آن را تمیز کنید زیرا برخی از سرویس کاران به اشتباه در این قسمت از نوار تفلون استفاده می کنند.

نصب شیرآلات اهرمی ایستاده یا رو کار

برای تعویض شیرآلات اهرمی ابتدا باید شیر جدید را قبل از نصب بررسی کنید. هرچند اغلب این شیرالات به دلیل اتصالات مشابه روش نصب یکسانی دارند ولی برخی از آنها ممکن است دستورالعمل متفاوتی داشته باشند برای مثال شیر اهرمی ظرفشویی شیلنگ دار هر کارخانه روش نصب متفاوتی دارد.

ابتدا با فرض اینکه محصول , شیر اهرمی ساده می باشد باید پیچ برنجی کف شیر را از سمت لبه صاف آن که آچار خور نیست  سفت کنید.
سپس دو شیر پیسوار را که در بسته بندی محصول وجود دارد با آچار معمولا ۱۰ یا ۱۱ تخت به آرامی در کف شیر نصب کنید. در نظر داشته باشید که این شیلنگ ها از سر رزوه دار به زیر شیر اتصال داده می شوند و هر کدام یک  اورینگ مانند ( واشر) دارند که برای آب بندی مناسب  می باشد اما با توجه به اینکه خیلی زود فرسوده می شوند پیشنهاد می کنیم کمی نوار تفلون روی آن ببندید.

مرحله اصلی نصب

دو سر این شیلنگ ها معمولا یک اندازه نمی باشد و کوتاه و بلند هستند. دلیل آن هم راحت تر بسته شدن و افزایش سهولت در استفاده از آچار می باشد.

یک اورینگ به ابعاد زیر شیر اهرمی در بسته بندی وجود دارد. قبل از رد کردن شیلنگ ها از سوراخ سینک و یا روشویی این اورینگ باید زیر شیر قرار بگیرد.

شیلنگ ها را رد کنید. بهتر می باشد در این مرحله فردی به شما کمک کند و شیر اهرمی را در جای خود ثابت نگه دارد.

حال باید واشر پلاستیکی زیر شیر را با رد کردن شیلنگ ها از درون آن به لبه سینک و یا روشویی بچسبانید.

همینطور که واشر را با دست نگه داشته اید با دست دیگر واشر فلزی که بر روی پیچ فلزی قرار می گیرد را در جای خود قرار داده و تا جای ممکن آن را سفت کنید.

بعد از آن که مطمئن شدید شیر در جای دقیق خود قرار گرفته است با آچار مخصوص و یا یک آچار بوکس پشت واشر فلزی را سفت کنید تا شیر محکم در جای خود قرار بگیرد.

در زمان محکم کردن مهره همین که مهره کمی سفت شود کافی می باشد. فشار زیاد باعث میشود تا رزوه های پیچ فلزی هرز شود.

مرحله انتهایی

  • شیلنگی که به سمت راست شیر اهرمی اتصال داده بودید را به شیر آب سرد و شیلنگ سمت چپ را به شیر آب گرم وصل کنید.
  • توجه داشته باشید که نیازی به تفلون ندارید.
  • شیرهای پیسوار را باز کنید و از عدم نشتی و خروج مناسب آب اطمینان پیدا کنید.
  • در صورت خروج بد آب و یا داشتن نشتی باید این مراحل را دوباره تکرار کنید

در اتصال شیلنگ ها به شیرهای پیسوار ذکر دو نکته بسیار ضروری ست :

نکته۱: در صورتیکه شیلنگ برای رسیدن به زیر شیر اهرمی کوتاه بود از شیلنگ های پیسوار تبدیلی بدون نیاز به تفلون استفاده کنید.
نکته۲: اگر شیر اهرمی ایستاده شما از نوع خاص و یا شیلنگ دار باشد، بهتر است مطالب نحوه نصب شیراهرمی روشویی و نحوه نصب شیراهرمی شیلنگ دار سینک ظرفشویی را مطالعه فرمایید.

 شیرآلات دیواری یا توکار:

برای تعویض شیرآلات اهرمی دیواری ( وال هنگ ) به روش زیر عمل می کنیم :

شیرآلات دیواری بر روی دو اتصال به نام اتصال لنگی نصب می شود که از یک طرف دارای اندازه یک دوم و از سمت دیگر دارای اندازه سه چهارم هستند. این اتصالات برای تنظیم محل نصب شیر، تراز بودن و تبدیل لوله های یک دوم به سه چهارم کارایی دارند.

برای تعویض شیرآلات اهرمی ابتدا مهره شیر را با آچار فرانسه باز کنید و سپس در صورتیکه لنگی و بوشن فرسوده بود با استفاده از لوله گیر و یا آچار فرانسه آنها را هم باز کنید.

تمامی اتصالات باید با تفلون به اندازه کافی در محل اتصالات قبلی نصب شوند. سپس لنگی ها را از سمت یک دوم باید در جای خود تا مرحله سفت شدن اتصال دهید.

با یک دست شیر را نگه دارید و یا از فردی بخواهید این کار را انجام دهد و با دست دیگر لنگی ها را آرام آرام سفت کنید تا دقیقا محل نصب مهره شیر و سرلنگی هم تراز باشد.

نکته مهم

 قبل از بستن مهره های شیرآلات اهرمی دو موضوع را در نظر داشته باشید :

اول اینکه این شیرآلات پولک هایی دارند که به منظور زیبایی بسته می شوند. این پولک ها یا به راحتی در جهت عقربه های ساعت بسته می شوند و یا ابتدا وارد لنگی می شوند و بر خلاف جهت عقربه های ساعت بسته می شوند. بخاطر داشته باشید که تنوع این پولک ها و نحوه بستن آنها زیاد است.

دوم اینکه به هیچ عنوان برای سفت کردن مهره های شیر اهرمی نیازی به تفلون ندارید و این مهره ها خودشان دارای واشر هستند.

مهره های شیر را کمی سفت کنید.

شیر را باز کنید تا از عدم نشتی اطمینان یابید.

 مقایسه شیرآلات اهرمی و شیرآلات واشری

  •  کارتریج در شیرآلات اهرمی، مانند مغزی در شیرآلات واشری  می باشد.
  •  شیرهای واشری قدیمی تر  می باشند و از نظر قیمت ارزان تر هستند.
  • تعمیر شیرآلات اهرمی نیاز به تجربه و مهارت بیشتری دارد اما تعمیر شیرآلات واشری به نسبت آسان می باشد.
  •  شیرهای اهرمی معمولا کیفیت بالاتری دارند و طبق گفته ی مصرف کنندگان شیرآلات اهرمی دیرتر دچار مشکل می شوند.
مزیت شیرآلات اهرمی

 تعویض شیرآلات اهرمی به دلیل داشتن ظاهر زیبا می تواند تاثیرات فوق العاده ای در نمای خانه داشته باشد همچنین تعویض شیرآلات اهرمی به جای شیرآلات واشری میتواند مصرف آب را مقدار زیادی کاهش دهد.

نکته دیگر اینکه با تعویض شیرآلات قدیمی بسیاری از هزینه های شما کاهش پیدا خواهد کرد. با قدیمی شدن و افت کیفیت شیرآلات هر روز بر میزان خرابی کارتریج , واشر و اتصالات شیرآلات بهداشتی افزوده می شود. این در حالی  می باشد که با یک هزینه کلی برای تعویض شیرآلات اهرمی تا حدود زیادی از بسیاری از هزینه های جانبی و تعمیرات شیرآلات کاسته می شود.

درج کنیددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نه =

نیاز به راهنمایی دارید؟آنلاین هستم