آبکاری شیرآلات بهداشتی | شیرآلات بهداشتی | شیرآلات

آبکاری شیرآلات بهداشتی موضوعی است که در گذشته و در بحث دکوراسیون داخلی چندان مورد توجه قرار نمی گرفت و  تمرکز اصلی تنها روی عملکرد شیرآلات بود. اما امروزه رنگ شیرآلات و همخوانی آنها با سینک آشپزخانه، علم دوش و سنگ روشویی و غیره یکی از فاکتورهای مهم در بحث دکوراسیون داخلی آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی است.

برای آبکاری شیرآلات روش های مختلف وجود دارد که انتخاب آن به رنگ مورد نظر و همچنین تکنولوژی آبکاری بستگی دارد.

تمیز کردن انواع شیرآلات ارتباط مستقیم با آبکاری آن ها دارد بنابراین لازم است شما با انواع آبکاری شیرآلات و ویژگی های آن ها آشنا شوید.

انواع آبکاری شیرآلات :

 

آبکاری شیرآلات بهداشتی با روکش نیکل 

رنگ فلز نیکل نقره‌ای متمایل به زرد است. دارای خاصیت صیقل پذیری و جوش پذیری به همراه قابلیت انبساط و انقباض است. برای آبکاری نیکل یک جریان برق مستقیم را بین دو قطب مثبت و منفی در یک محیط الکترولیت برقرار می کنند. قطب مثبت یا آند را فلز نیکل و قطب منفی یا کاتد را شیرآلات تشکیل می دهد.

در این حالت یون های نیکل از قطب مثبت جدا شده، به سمت شیرآلات حرکت کرده و بر روی آن ته نشین می شود. ایراد آبکاری نیکل آن است که در صورت خورده شدن یا خراش، فلز زیرین آن پوسته پوسته می شود. برای جلوگیری از این اتفاق آبکاری نیکل با روکشی نازکی از کروم پوشش داده می شود.

 

آبکاری شیرآلات بهداشتی با روکش کروم

آبکاری شیرآلات با فلز کروم نخستین بار در سال ۱۷۹۸ کشف شد. این فلز که سخت و شکننده است، رنگی سفید نقره ای دارد و در مقابل نمک ها، گازها و مواد قلیایی مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد. اما نقظه ضعف آن نسبت به اسید کلریدریک، سولفوریک اسید و ترکیبات هالوژن دار است.

مزیت آبکاری کروم سطح انعکاس آن است که ۵۶ درصد می باشد و تا درجه حرارت ۶۵ درجه سانتیگراد مقاوم است و کدر نمی شود. اغلب برای افزایش مقاومت و براقیت فلزات در برابر اکسایش و خوردگی سطح آنها را با لایه نازکی از کروم می پوشانند.

 

آبکاری شیرآلات بهداشتی با روکش برنج

برنج آلیاژی از دو فلز مس و روی است ، از این فلز بخاطر کاربردهای خاص در جاهای مختلف استفاده می کنند. برنج رنگی تقریبا زرد را دارد که شبیه به رنگ طلا می باشد و به همین علت در بازار به شیرآلات روکش طلا معروف می باشد. مس داخل برنج به آن خاصیت میکروب کشی می دهد ، و به همین خاطر از برنج به عنوان دستگیره و دیگر فلزات رایج در بیمارستان ها استفاده می کنند.

 

آبکاری شیرآلات بهداشتی با روکش مس

مقاومت مس در برابر خوردگی باعث شده انواع ظروف ، مخازن و لوله هایی که در معرض آب می باشند را از آلیاژ های مسی بسازند. هنگامی که مس در معرض هوا قرار می گیرد ، در سطح بیرونی این فلز یک لایه سبز کم رنگ تشکیل می شود که زنگار نام دارد و مس را از زنگ زدن و خوردگی محافظت نیز می کند.

آبکاری شیرآلات بهداشتی با روکش برنز

معروف ترین نوع برنز آلیاژی از مس و قلع  است ، که به آن برنز قلع دار نیز می گویند. برنز های قلع کار شده محکم تر از برنج ها  می باشند . می توان گفت روکش برنزی جایگزین خوبی برای روکش مسی  می باشد و قیمت مناسب تری نسبت به آن را دارد

درج کنیددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

نیاز به راهنمایی دارید؟آنلاین هستم